Is brood gezond?

Alle diëten vliegen je tegenwoordig om de oren. Een van het meest bekende dieet is het ketodieet. Dit betekend dat je geen koolhydraten meer mag eten. Dit zorgt ervoor dat je snel afvalt, koolhydraten leveren immers energie op. Schrap je dit uit je voedingspatroon, dan zie je snel resultaat. Maar is dit wel gezond? Waarom zou je een broodje schrappen uit je eetpatroon? Hieronder is te lezen of brood je echt dik maakt en waar je op moet letten bij het kopen! 

''brood maakt je dik!''

Je gewicht wordt bepaald door 2 factoren. Enerzijds door de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt via je eten. Anderzijds door de hoeveelheid calorieën die je verbrand gedurende de dag, tijdens het sporten, het doen van het huishouden en werken. Zijn deze 2 factoren in balans, dan blijf je mooi op gewicht. Krijg je meer calorieën binnen dan dat je ze verbrand dan kom je aan. Als je dus van een product te veel eet, kan je aankomen. Dit geld dus niet alleen voor brood, maar alle andere producten die jij op een dag eet! 

Eet jij brood met voldoende vezels, zoals volkorenbrood dan krijg jij sneller een vol gevoel. Dit betekend dat je minder trek en behoefte hebt aan eten. Je eet minder en dus nooit te veel! Je calorie inname is mooi in balans. 

''Brood bevat veel gluten en die zijn niet goed voor je darmen''

Uit onderzoek is gebleken dat het eten van gluten niet schadelijk is voor mensen zonder glutenintollerantie en coeliakie. Mensen die intolerant zijn voor gluten of coeliakie hebben wordt aangeraden om minder tot geen gluten te nuttigen. 

Het kan ook zijn dat jij buikklachten ervaart zonder dat jij intolerant bent of coeliakie hebt. Dit kan komen doordat je te weinig vezels eet. Vezels zitten voornamelijk in volkorenbrood. Deze zorgen voor een goede en gezonde darmwerking. Het lijkt een mooie oplossing om brood te schrappen uit het voedingspatroon bij buikklachten, zonder medische oorzaak, maar dit kan juist je darmen lui maken. Waardoor de klachten kunnen verergeren. 

Waarom is brood eten wel gezond?

Volkorenbrood bevat naast veel vezels ook allerlei mineralen, vitamines, koolhydraten en eiwitten. Ook bevat brood en het mineraal jodium, wat nodig is voor een goede werking van de schildklier. 

Koolhydraten zijn de energiebron van ons lichaam. Onze hersenen draaien zelfs volledig op koolhydraten. Krijgen we geen koolhydraten binnen dan ervaren we concentratieverlies, ervaren we meer vermoeidheid en gaan onze prestaties achteruit.

Het eten van brood bevat dus heel veel voordelen!

 

Waar moet ik op letten bij het kopen van brood?

Tegenwoordig heb je verschillende soorten brood van spelt tot roggen en van meergranen tot brood met zaden en pitten. Er zijn zelfs powerbroden op de markt met chia en lijnzaad. Alleen pas op! Deze superfoods bevatten meer calorieën dan chocolade! De hipe zorgt ervoor dat de producten super gezond lijken! Het is gezond, maar tot op zekere hoogte. Eet het met mate, een soeplepel per dag mag. 

Wanneer mag een brood volkoren genoemd worden? Helaas zie je dit niet aan de kleur. Een brood is volkoren als het gemaakt wordt met een volledige graankorrel. Op het etiket zie je dan volkorenmeel staan, in plaats van bloem. Bij bloem is namelijk het buitenste laagje van de graankorrel verwijderd, maar hier zitten juist de meeste vezels in! 

Maar hoe komt het dat brood er vaak bruin uit ziet? Dit kan meerdere redenen hebben. Sommige fabrikanten voegen koffie toe voor de bruine kleur. Maar de meeste fabrikanten polijsten de witte graankorrels van bloem. Dit betekend dat ze de bloem bakken, zodat het een mooi bruin kleurtje krijgt. 

Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk wit brood binnen krijgt. Deze bevatten minder vezels en meer snelle suikers, waardoor je sneller behoefte hebt aan meer eten en een suikerdip kan krijgen. We willen juist meer energie uit brood halen! 

Dat bruin brood automatisch gezonder is gaat dus helaas niet op!

Maar hoe kom je er het snelst achter of het echt een volkorenbrood is? Zie de foto hieronder. 

 

Je ziet hiet als eerste ingredient volkore tarwemeel staan. Dit betekend dat dit ingredient het meest in het product voorkomt en het dus volkoren genoemd mag worden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.